
Het is algemeen bekend dat rond de
Middellandse Zee hart- en vaatziekten minder voorkomen, daarom
hebben wetenschappers het altijd over het mediterane
dieet. En wat zijn dan daarin dan
die beschermende voedingsmiddelen: de
olijfolie, de extra groente, het vele fruit of het genot van de
rode wijn? De wetenschappers denken
nu dat het ook aan de hogere consumptie van linoleenzuur ligt,
een essentieel vetzuur dat voorkomt in olijfolie en andere zaden,
maar het meest in vette vis en lijnzaadolie.
Lijnzaadolie blijkt ook de hersenontwikkeling van pasgeborenen te
beïnvloeden. Wordt lijnzaadolie de moderne levertraan?
De gemiddelde inname van essentiële vetzuren van
zwangere vrouwen ligt in Nederland ruim boven de aanbeveling.
Echter er zijn twee soorten vetzuurfamilies, linolzuur en
linoleenzuur. Aan linolzuur is met name door de vele
Becel-campagnes ruimschoots aandacht besteed, het gevolg is dat
er nu op lijkt dat er te weinig linoleenzuur in onze voeding
aanwezig is. Dit kan tijdens een zwangerschap leiden tot een
geringere schedelomvang en hersenvolume van de pasgeborene. En
dit hangt meestal samen met de psycho-motorische, mentale en
kennis-ontwikkeling gedurende de kinderjaren. Dit wordt momenteel
verder onderzocht aan de Universiteit Maastricht, resultaat
hierover is pas over vier jaar te verwachten.
Prof. Hornstra stelde dat het overigens nu al raadzaam is dat
zwangere vrouwen meer vetzuren van de linoleenzuurfamilie gaan
eten. (Bron: tijdschrift Voeding, dec. 1996).
Omdat de voeding uit het gebied van de
Middellandse Zee aanmerkelijk rijker is aan linoleenzuur dan onze
voeding, wordt nu ook wel gesproken van de linoleenzuurrijke
voeding. Natuurlijk wordt er binnen de wetenschap nog flink over
gestoeid en zijn er ook tegenstanders van deze theorie. Zij
vinden de conclusie vooral te voorbarig en wensen meer onderzoek.
Echter in een interventie-onderzoek kregen proefpersonen
linoleenzuurverrijkte margarine en bleken ten opzichte van de
groep zonder extra linoleenzuur na 27 manden 70% minder kans op
hart- en vaatziekten te hebben. Hiervoor zou 2 gram linoleenzuur
per dag nodig zijn. Nogal overtuigend en dit resultaat kan
bereikt worden met een aanpassing van de voeding.
In detail ziet het linoleenzuurverrijkte dieet er als volgt uit:
* geen dag zonder fruit. 200 gram per dag
* boter en room vervangen door olie
* matig gebruik (1-3 glazen) van (rode) wijn per dag bij de
maaltijden
* gebruik extra linoleenzuur.
(Bron: Ned. Tijdschrift voor Diëtisten, november 1996).
De gezondheidseffecten van dit dieet kunneen ook
bereikt worden door dagelijks extra linoleenzuur te gebruiken.
Unilever test nu een margarine met extra linoleenzuur. Maar daar
hoeven we niet op te wachten.
Lijnzaadolie is reeds lang bij alle reform- en
natuurvoedingswinkels verkrijgbaar.
Het is een vast onderdeel van het Budwigdieet. Sinds enigfe tijd
is er Lynolax-bio-olie, een mengsel van lijnzaad- en
tarwekiem-olie. Eeen ideaal mengsel voor het
linoleenzuurverrijkte dieet, dus ter preventie van hart- en
vaatziekten, ook door het hoge gehalte aan vitamine E.
Het dieetontbijt is rijk aan gebroken lijnzaad en door de rijkdom
aan vezels, ideaal om naast de linoleenzuur de
darmwerking/stoelgang te stimuleren.
Dat is zeker tijdens de zwangerschap gewenst.
Per dag te gebruiken 5 ml Lynolax-bio-olie dan wel 25 gram
dieetontbijt.
Schriftelihjke informatie is aan te vragen bij Natu Products,
afd. Voorlichting, Postbus 376, 3840 AJ Harderwijk.
Ir. Th. van Rooy, voedingsdeskundige
Tel. 034-1557935
Oorspronkelijk gepubliceerd in De Natuur Uw Arts, 23e jaargang, Nr.134 ,bladzijde 8