
Triest
maar waar: wereldwijd sterven er dagelijks meer mensen aan overvoeding dan aan
ondervoeding. Overvoeding kan zelfs leiden tot ondervoeding door het ontbreken van
belangrijke voedingsstoffen.
Ja,
en hoe komt dat nou? Gewoon omdat we van alles té veel gebruiken, maar ook té weinig.
Later spijt? Nou en of! Louter uit angst voor ziekten en kwalen komt de helft van de
Nederlandse bevolking rond het vijftigste levensjaar pas tot inkeer en denkt erover
gezonder te gaan eten.
De
Amerikaanse regering heeft diep in de buidel getast om prominente Amerikaanse
wetenschappers te laten uitzoeken, of calorievermindering een gunstig effect heeft op
ziekten en kwalen. De onderzoekers wisten onomstotelijk vast te stellen dat er een relatie
is tussen de hoeveelheden voedsel en levensverlenging. Apen, ratten, hamsters en een reeks
van andere proefdieren blijven ruim twee keer zo lang leven als normaal, wanneer ze gezond
maar weinig eten. Ze worden energieker, langer seksueel actief, hun afweersysteem wordt
versterkt en ... blijven langer jong.
Internationale
laboratoria-onderzoeken laten zien dat kinderen die vanaf de puberteit slechts tweederde
eten (niet snoepen) van wat als normaal geldt, makkelijk 120 jaar oud kunnen worden.
Overdreven of niet, vaststaat dat minder eten een duidelijke functie vervult in het
vertragen van het verouderingsproces. Voorwaarde is echter wel, dat de voeding gezond moet
zijn en de benodigde vitamines en mineralen moeten bevatten.
Zelfs
de meest sceptische wetenschappers zijn er inmiddels van overtuigd geraakt, dat een
drastische caloriebeperking zeker ook bij mensen werkt. Ja, zelfs als je er pas op latere
leeftijd mee begint. Zo heeft een arts van de Universiteit in Los Angeles inmiddels
vastgesteld dat het terugbrengen van het aantal calorieën zonder het aantal vitamines en
mineralen te verminderen, de maximale levensduur met zestig tot tachtig procent kan
verlengen.
Enkele
miljoenen Amerikanen hebben zichzelf al enthousiast op een dieet gezet van 1800 calorieën
per dag. Ze voelen zich er kiplekker bij en zijn ervan overtuigd minstens 120 jaar oud te
worden. Een ervan is professor Roy Walford uit Californië. Walford zette zichzelf
ongeveer 15 jaar geleden op een dieet van 1500 calorieën, waarbij hij er wel nauwlettend
op toeziet, geen vitamientje en mineraaltje tekort te komen. Nóg verder gaat de Belg
Patric Geryl, die zichzelf een hongerdieet heeft opgelegd. Dagelijks eet de man bergen
verse groenten en rond de twee kilo fruit. Geryl beweert zich in topvorm te voelen.
Voor
wie het ook wil proberen, bedenk goed dat een hoge voedingswaarde absoluut noodzakelijk is
bij een drastische caloriebeperking. Met bijvoorbeeld 1,5 à 2 kilo onder je ideale
gewicht zit je al een eind in de goede richting. Behoed je voor ondervoeding, want dat kan
tot eetstoornissen leiden en de gezondheid schaden. De prijs is het winnen waard, dat heb
ik zelf ervaren. Je voelt je snel fitter en hebt minder last van allerhande kwalen.
Onlangs
las ik in een medisch magazine het opmerkelijke bericht, dat we met een uitgebalanceerde
voeding zo'n 70 procent van onze welvaartsziekten kunnen voorkomen. Wat gezonde kost al
niet voor onze gezondheid kan doen.
Simon
Couvée
Oorspronkelijk gepubliceerd in De Natuur Uw Arts, 24e jaargang, Nr. 147, bladzijde 35