
Preventieve werking van hoge doses
antioxidantvitamines
tegen ziekte van Alzheimer.
In
het juninummer 2000 van de Orthomoleculaire Koerier trok bovengenoemde titel
onze aandacht. In een op de toekomst gericht onderzoek werd bij een groep
Amerikaanse senioren het effect van aanvulling met nutritionele antioxidanten
vitamine C en vitamine E bij de ziekte van Alzheimer bestudeerd. Het resultaat
was dat na een follow-up periode van plm. 4,3 jaar de aandoening bij bijna 15%
van de proefpersonen was opgetreden. Van degenen, die hoge doses C en E
gebruikten had niemand Alzheimer gekregen. De Orthomoleculaire Koerier wijdt een
hele pagina aan dit opmerkelijke onderzoek.
Het
komt erop neer dat het onderzoek betrekking had op 633 personen van 65 jaar en
ouder, die bij het begin van de studie geen verschijnselen van Alzheimer
vertoonden. Bij hen werd het dagelijkse vitaminegebruik geïnventariseerd,
waarbij uitgegaan werd van de op de verpakking vermelde informatie inzake de
samenstelling van de preparaten. De proefpersonen werden in drie categorieën
ingedeeld.
De
eerste groep, die een specifiek C-supplement (al dan niet in combinatie met een
multi) gebruikte, bestond uit 23 personen. De tweede groep bestond uit 68
mensen, die een vitamine C bevattend multivitaminepreparaat namen. De derde
groep, die geen enkele vitamine C-suppletie kreeg, telde 542 personen.
Voor
vitamine E waren deze cijfers: 27 gebruikers van een specifiek preparaat, 62
mensen die de vitamine als onderdeel van een multi namen en 544 personen die
geen enkele vitamine E gebruikten.
Verder
bleek dat 12 proefpersonen ofwel een specifiek vitamine C-supplement ofwel een
specifiek vitamine E-supplement namen.
Na
een follow-up periode, die gemiddeld 4,3 jaar duurde, bleken 91 proefpersonen
(ofwel bijna 15% van de totale groep) aan de ziekte van Alzheimer te lijden,
aldus genoemd blad. De leeftijdspecifieke incidentie van de aandoening, die
volgens gestandaardiseerde klinische criteria werd gediagnosticeerd, varieerde
van 0,6% per jaar (bij mensen van 65-69 jaar) tot 8,4% per jaar (bij degenen die
85 jaar of ouder waren).
Opvallend
was dat bij geen van de mensen, die specifieke vitamine C- of vitamine
E-preparaten gebruikten, Alzheimer was opgetreden!
JLK
Voor
informatie over genoemd tijdschrift: tel. 070 3585673
Oorspronkelijk gepubliceerd in De Natuur Uw Arts, 26e jaargang, Nr. 151, bladzijde 13